Just another WordPress.com site

Skit lärare!

Idag var det utv samtal för tonåringen, och jag måste ju erkänna att dem där omdömena som hon fått hem för ett tag sedan inte var så genom lästa av mig.
Eftersom det var det sista utv samtalet i grundskolan så satt jag och läste igenom dem ordentligt innan vi gick.
Det flesta omdömena är bra och ser ganska lik ut. Så här;

20120307-170300.jpg

Men det fanns två lärare, sv och idrott som jag blev riktigt förbannade på.
Svenska läraren började sitt omdöme med att skriva -Du läser sakta..
Vad är det för pedagogik?
Vi trampar på barnen så kanske dem tar sig i kragen lite mer?
Eftersom jag själv har utv samtal och jobbar med pedagogik så har jag fått lära mig ett och annat.
Men framförallt HUR motiverar du med att skriva så?
Vill hon läsa högt för klassen nu?
Hon har redan problem med det, tycker det är jobbigt och är rädd att görs bort sig etc.
Sen fortsätter människan med att bara ösa ur sig negativiteter !

Och sen till idrotts läraren, som uppenbarligen är begåvnings handikappad. Han skriver bl.a. så här;

20120307-171036.jpg

Alltså, den Sociala Utvecklingen kräver alltså SKOR?!?
Eh, hon ligger inte riktigt på G i idrott för att hon missat en orientering OCH inte har skor på idrotten ( hon kör i strumpor inomhus )?
Orienteringen ska hon få göra, själv.
Men menar han alltså att om vi inte köper gympaskor, så får hon IG i idrott?!?
Se omdöme nr 1, det är så även på idrotten och i alla ämnen, hon är alltså inget ”stök” barn, utan har respekt för vuxna och klasskamrater.

Får vem som helst bli lärare idag? Är det sån kris på lärare att man anställer vilken skit som helst?
Självklart så hade vi utv samtalet med en ”mentor” som inte vet nåt om det här. Men hon rådde mig att maila dem här två. Det kommer jag självklart göra, jag vill att dem båda ringer upp mig och att idrotts läraren förklarar att skor står med i betygskriteriet.
Svenska läraren ska få sig en skopa hon med.

20120307-171954.jpg

Nu ska jag leta upp skolans läroplan. I den läroplanen som jag arbetar efter, den för förskolan där står det att vi inte FÅR bedöma barnet, vi ska bedöma verksamheten. Det borde skolan också göra!

Kommentarer till: "Skit lärare!" (1)

  1. Hej du!

    Bra att du ifrågasätter dom. MEN, när du mailar dom så skriv då ”svensklärare” och inte ”Svensk Lärare”. Det kan uppfattas som lite rasistiskt. Sen så låter ”skit lärare” mer som en uppmaning om att denna borde gå och bajsa. Men skriver du ihop orden så blir betydelsen att läraren i fråga ÄR skit.

    Just saying…eftersom du maila lärare menar jag. Det där med skorna var kul btw.

Lämna en kommentar