Just another WordPress.com site

Film tajm

Idag köpte dottern filmen The Avengers, som vi kollar på just nu. En riktig spaceig rulle, med massa effekter. Hon blev dock väldigt besviken när hon ser att inget extramaterial alls ingår, det här är ju en rulle då man verkligen vill se sånt efteråt. Jag tror dock att det med all säkerhet kommer att släppas en till DVD sen, kanske till jul, när man får med massa extramaterial. Varför gör nu filmbolagen så här, uppenbarligen för att tjäna pengar, men blir det så mycket mer? Som dottern sa, om man inte får med något extramaterial så kan man ju lika bra ladda ner filmen istället. Det är ju p g a det där extra som inte går att ladda ner som gör att man köper filmer…. Det tror jag hon har väldigt rätt i, jag tror nämligen att det är precis så våra unga tänker. Varför köpa en film som man kan ladda ner ”gratis”, när man ändå inte får med massa bloppers el hur man gjorde filmen?

I US tex, där släpps filmer med massa extramaterial, så jag antar att dom har högre försäljningssiffror när det kommer till filmer.

Aja, lite tankar bara, nu ska jag fortsätta att kolla den här filmen  =)

Bild

Kommentarer till: "Film tajm" (7)

  1. Det står i och för sig på baksidan från de flesta bolag vad som ingår som bonusmaterial eller ej, det är lätt att kolla. Rent generellt kan jag säga att gäller det DVD, måste visst material plockas bort för de nordiska utgåvorna då subtitlingen tar mycket plats och allt ryms oftast inte. Jag brukar rekommendera att köpa Blu-ray, där går det in mer på discen, och de brukar vara fulla av extramaterial. 🙂

  2. Själv kollar jag aldrig någonsin in extramaterial på mina filmer. Så det finns alltså människor som gör det:) Hur som helst så är det alltid kul med bra film. Vi såg nyligen den omtalade Hunger games. Bra rulle må jag säga. Kram på dig!

    • Haha Joo det är ju kul och intressant 😉
      Båda mina tjejer kollar ALLT extramaterial.
      HungerGames var såå bra, det trodde jag inte. Nu längtar jag till nästa film 😉

  3. Anna, det finns bra Blu-ray spelare på marknaden nu, vet att Elgiganten har en Samsung för 444:-, eller hade i alla fall förra veckan. Välinvesterade pengar om ni är intresserade av just bonusmaterialet som verkligen brukar vara TOPPEN på just blu-ray utgåvorna! Sen kan jag ändå inte hålla med om argumentet att ”då kan man lika gärna ladda ner”. Förstår det helt enkelt inte, eftersom man då kan gå och HYRA filmen om det är den man vill se…? Det finns liksom (inte för mig) några hållbara argument för att ladda ner, även om många gärna vill komma med dem. Det är stöld, punkt slut. 🙂

    • Tack får kolla upp det sen. Ang ladda ner så är vi av den årgången att vi inte tycker det är ok, men så tycker inte ungdomar av idag. Tjänster som Spotify tex gör ju att kidzen VET att det går att ordna, vet bara inte varför filmbolagen är sådana bakåtsträvare när det gäller film? Tror absolut att dom skulle tjäna på att ordna en tjänst där du kan tanka ner filmer lagligt för en billig peng, precis på samma sätt som Spotify. Många av dom som tankar ner olagligt skulle då börja tanka ner lagligt istället.
      Vi har pratat mycket om det här hemma för det är intressant att höra hur de yngre tänker.

  4. Det är för många kockar som vill bestämma, stor makter bakom, inte svårare än så. Nu finns ju en herrejösses massa film att streama som man kan betala för, och mer kommer ju iom att HBO mfl kommer etablera sig i Sverige. Det handlar inte heller om bakåtsträvare när det kommer till film, men alla vill ha sin del av kakan och man jobbar hårt för att komma till rätta med ett/en sajt/format som funkar för alla. Det är ungefär rätt lika som det var för cd-skivorna… Då fanns Napster och de blev också nedlagda på grund av piracy… sen fanns ju inget, förrens Spotify kom och det var ju typ igår. 😀

Kommentera

Etikettmoln

