Just another WordPress.com site

Lärare och lärare

Lärarna ”rasar” över sin dåliga löneökning, och jaa, visst ska en lärare med högskoleutbildning ha en bra lön. Jag om något tycker att alla som arbetar med människor är så väldigt underbetalda. Och jag menar alla inom omsorg, vård, skola etc. 

Jag är en simpel Barnskötare, och jag säger simpel för att politikerna tycker att vi är det. Dem tycker att vi inte borde finnas. Joo, så är det, eftersom vi barnskötare under många år fått höra att barnskötarna ska bort, det ska bara arbeta Förskollärare på förskolor. Eh okey, jag kan vara med på det, men VARFÖR fortsätter man då att utbilda barnskötare? Varför inte stänga ner dem utbildningarna? Jag fattar inte varför? En barnskötare idag får inga fasta tjänster på förskolorna, om det inte är absolut kris, fast inte ens då, tror jag. Dem får gå på vik och får höra att så fort det kommer en förskollärare så åker dem ut. 

Där jag arbetar och på majoriteten av alla förskolor, så gör förskolläraren och barnskötaren precis samma jobb. Vi tar samma pedagogiska ansvar, vi är lika bra med barnen som förskollärarna. Hur lär vi oss det, vi har ju ingen högskoleutbildning? Vi lär av våra arbetskompisar, vi lär av alla år vi arbetat med barn och vi lär av alla grupper, föreläsningar, möten och utbildningar, men framför allt så lär vi av att läsa vår ”bibel” Läroplanen.

Sen hjälper det till med sunt förnuft, erfarenhet osv… Vi är precis lika bra, i praktiken! Teoretiskt så kanske vi inte har lika bra kunskap, men vad gör det, vi arbetar ju praktiskt. MEN, självkänslan hos många barnskötare är låg just pga att vi egentligen inte borde finnas OCH pga att det skiljer MYCKET pengar när det gäller lönen! Om jag ser en förskollärare som gör ett sämre jobb än jag, som aldrig tar initiativ, som aldrig planerar den pedagogiska verksamheten, som bara smiter undan och som klagar konstant över hur tråkigt det är att jobba efter läroplanen och hur jobbigt allt är, om jag ser en sån och VET att den personen har 4500 kr MER än mig i månaden, ja då suger det ordentligt. Då säger mitt inre jag att oavsett allt det, så är den personen bättre än mig, eftersom den personen har så mycket mer i lön än vad jag har.

Nu tog jag en låg peng, jag höftar lite när jag säger att i snitt har en barnskötare 19-21 000/m och en förskollärare ligger på allt mellan 25-28 000. Sa jag att vi är på SAMMA arbetsplats och gör SAMMA saker? Jämför inte med sjukhus, där det skiljer i lön mellan sjuksköterskor och läkare, dem gör inte samma saker.

Nu har jag öst ur mig, och nu vet ni varför jag söker nytt arbete. Det finns liksom ingen som helst möjlighet för mig att gå upp i lön om jag stannar kvar. Och nej, jag tänker inte hoppa in i skola och utbilda mig, eftersom det inte är mitt dröm yrke och för att jag nästan skulle vara pensionär innan jag var färdig.

 

Glömde ju tala om att med den här löneförhöjningen som lärarna rasar över, så fick dem mer än dubbelt så mycket som vi barnskötare. Än en gång fick vi en knäpp på näsan att vi egentligen inte borde finnas…

Kommentera

Etikettmoln

